Søk
  • Naprapat Joakim Marthinsen

Skuldersmerte skyldes ofte Impingement(innklemming)

Oppdatert: 28. sep. 2020










HVA ER IMPINGEMENT?

Impingement betyr innklemming. Tidligere beskrev litteratur impingement som en diagnose, men i dag er impingement ansett for å være en klynge av symptomer istedenfor en diagnose. Impingement kan deles inn i undergrupper utfra lokalisering, stadier, struktur samt primær- eller sekundær impingement, og mange diagnoser er assosiert med impingement.

Vanlige symptomer:

  • Smerte, svakhet og minsket bevegelighet i diverse armbevegelser. Ofte er det vondt å føre armen oppover til siden(abduksjon), å bevege hånden bakenfor kroppen(ta på seg jakke- bevegelse) og generelt å løfte armen over hodet.

  • Begynner ofte med diffuse smerter

  • Smerte på framsiden og/eller utsiden av skulder/overarm. Noen kan også kjenne smerter/nummenhet/prikkinger i albuen, underarm eller helt ut i fingrene.

  • Nattlige smerter/vanskelig å ligge på skulderen

ULIKE TYPER IMPINGEMENT:

Litteraturen beskriver hovedsakelig to typer impingement: Subacromial og Posterior impingement. .

Subacromial impingement er betegnelse på smertetilstander i skulderen der smerten sitter subakromialt(under akromion).

Posterior(bakre) impingement) kan årsakes av:

  • Innklemming av rotatorcuff- muskler(oftest supraspinatus og infraspinatus) mot bakre glenoiden(enden av overarmsbeinet) og labrum(bruskkant som stabiliserer og beskytter skulderleddet).

  • Forkalkning

Videre kan impingement deles inn i primær- og sekundær impingement:

  • Primær impingement er en strukturell innsnevring av det subacromiale rommet(området under acromion) som skaper smerte og dysfunksjon.

  • Sekundær impingement skyldes ikke strukturell innsnevring, men funksjonelle problemer som følge av for eksempel nedsatt muskelsamspill rundt skulder og/eller instabilitet.

BEHANDLING, RÅD OG ØVELSER:

  • Har man Impingement bør man gi skulderen avlastning fra aktiviteter som provoserer frem smerte.

  • Styrketrening kan forebygge og rehabilitere skulderplager.

  • Jobb med mobilitet i brystryggen: En stiv brystrygg kan gjøre det vanskeligere å løfte armen ut fra kroppen og over hodet, og kan på den måten bidra til sekundær impingement.

Det finnes veldig, veldig, veldig mange øvelser for impingement i skulder, og veldig mange er bra. Hvilke øvelser som gis til pasienter kommer an på pasientens forutsetninger og funksjonskrav. Her har jeg lagt ved 3 øvelser som kan være en fin begynnelse:

1: Styrkeøvelse for rotatorcuffen. Øvelsen kan gjøres daglig(2-3 x 10 repetisjoner)

2. Pinneøvelse(passiv abduksjon): Hold pinnen med begge hender, men håndflaten til den vonde siden skal peke fremover. Bruk den andre armen til å løfte mot taket. Hold noen sekunder, og beveg armen nedover igjen. Armen til den vonde siden skal være helt avslappet under hele bevegelsen.

Bevegelse bør ikke være smertefullt. Hvis du får smerte, prøv å gjøre bevegelsen uten å løfte pinnen like høyt. Øvelsen kan gjøres daglig, 3 x 10 repetisjoner.

3: Mobilitet brystrygg: Bruk en foamroller for å myke opp i brystryggen:

Metode 1(Massasje): Plasser foamrolleren under brystryggen. Plassér hendene bak nakken, og løft hoftene litt fra gulvet. Bruk kroppsvekten din og beina til å rulle frem og tilbake over foamrolleren.

Metode 2(Mobilisering): Plasser foamrolleren der du føler deg som stivest i brystryggen. Start med å puste dypt inn. Pust rolig ut og bøy deg samtidig bakover mot gulvet. Repeter et par ganger.


343 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle